Dokładne rozpoznanie problemów, bazujące na profesjonalnej wiedzy specjalistów i narzędziach diagnostycznych.
Diagnoza opiera się na wywiadzie specjalistycznym, obserwacji klinicznej, a także na ocenie funkcjonowania w określonych obszarach rozwojowych za pomocą odpowiednio dobranych narzędzi diagnostycznych. O doborze narzędzi badawczych decyduje specjalista.
Może być ona prowadzona niezależnie i skończyć się wydaniem opinii w postaci oficjalnego dokumentu lub może służyć procesowi dalszego leczenia – ułatwia dobór dalszych środków badawczych pogłębiających diagnozę lub pozwala dobrać sposoby pomocy , np. odpowiedni rodzaj psychoterapii, czy konsultację u lekarza specjalisty.
Diagnoza psychologiczna
rozwojowa
– ocena poziomu rozwoju dziecka lub osoby dorosłej, diagnoza całościowych zaburzeń rozwojowych (spektrum autyzmu) oraz innych zaburzeń rozwojowych – tiki, afazja, ADHD, ADD
zaburzeń psychicznych
– depresje, zaburzenia lękowe, zaburzenia osobowości, psychozy, zaburzenia otępienne, uzależnienia
potrzeb pojawiających się w reakcji na sytuację, czyli wynikających z bieżących zdarzeń i kryzysów
– żałoba, choroba somatyczna własna lub osoby bliskiej, wypadek, utrata sprawności
potrzeb rodziny
– problemy komunikacyjne, potrzeby wsparcia rodzicielskiego, przemoc w rodzinie